Search
  • nicenache

CHIAR ESTE COACHING-UL UN PANACEU?

In principiu, da. In practica… depinde. Sa explic aceasta chestiune care “ne baga in ceata.”


Coaching-ul se refera la schimbarea modului de functionare personala, de abordare, de rezolvare a situatiilor, mod pe care il folosim de zeci de ani pentru a functiona, aborda, rezolva chestiunile aparute in viata noastra. Acele moduri de functionare (caci sunt mai multe, unele definite precis pentru anumite chestiuni) se dovedesc la un moment dat necorespunzatoare in contextele in care viata noastra se desfasoara.


Coaching-ul nu rezolva situatii, probleme. El ajuta persoane (clientii) sa se schimbe in abordarea problemelor si sa devina eficace si eficiente, mai performante. Aceasta distinctie este o chestiune de baza care face ca asteptarile asupra coaching-ului sa fie clarificate de la inceput, adica obtin ce doresc sau nu. Daca doresc rezolvarea unei problem de catre coach, acest lucru nu se va intampla. Daca se intampla, nu este coaching, ar putea fi consultanta (in cel mai bun caz).


Consultanta este necesara, insa nu vom schimba modul nostru de actiune. Daca vrem sa fim mai performati, capabili de rezolvarea unor problem viitoare prin puterile noastre, alegem coaching.

Sa presupunem ca obtinem o slujba la o companie mare, lucru pe care ni l-am dorit de foarte mult timp. Chestie de prestigiu social, bani, cv, evolutie in cariera, etc. Totul este normal si frumos, doar ca dupa cateva luni descoperim ca “nu ne potrivim” cu noua echipa si ne intrebam de ce, pentru ca in toate echipele in care am lucrat pana acum totul a fost bine. Ne gandim ca de vina sunt cele doua-trei persoane din echipa care doresc cu orice pret sa-si impuna vointa si care nu accepta alte opinii. Dupa cateva luni obosim si vrem sa plecam din compania in care am patruns cu greu, sperand ca in alt loc de munca colegii vor fi mai permisivi cu noii sositi si ne vom adapta mai usor.


De fapt, ce se intampla? Avem tipare de functionare care nu se potrivesc cu tiparele de functionare ale colegilor de echipa sau cu tiparele de functionare ale echipei (cultura organizationala deja instituita). Daca nu este nimeni prin preajma care sa ne spuna “ce este bine si ce nu este bine” sa facem sau/si sa spunem, intram voios, cu fruntea sus in conflict. Mai este o posibilitate care odata intreprinsa, ne va ajuta sa facem fata la orice schimbari de context vor interveni in viata noastra. Aceasta posibilitate este coachingul (sunt repetitiv cu buna stiinta).


In cadrul unor sedinte de coaching ne vom cunoaste mai bine, adica vom constientiza tiparele care nu ne sunt favorabile in contextul prezent si le vom avea posibilitatea de a le schimba. Cu o conditie: sa vrem. Daca nu vrem sa ne schimbam tiparele de functionare, daca suntem suficient de lenesi pentru a ne amagi in situatia prezenta (gasind scuze sau “vinovati” pentru situatia noastra) sau daca suntem suficient de aroganti pentru a nu accepta si o alta opinie, vom fi catalogati de colegii de echipa drept persoane dificile. Rezultat sigur: oriunde vom migra cu serviciul, ne vom confrunta cu situatii similar si vom spune ca nimeni nu ne intelege si nu ne iubeste, adica vom fi nefericiti si frustrate/frustrati a la longue. Este trist!


O cunostinta mi-a solicitat parerea despre utilizarea coachingului in adoptarea normelor de business si a mastilor profesionale. Avand in vedere cele spuse mai sus, sunt convins ca raspunsul ia deja contur. Normele de business sunt reprezentate de doua grupe de reguli: procedurile si cultura organizationala. Procedurile sunt scrise si este nevoie sa le citim si sa ni le insusim, ulterior sa le aplicam adica sa functionam conform acelor cerinte. Procedurile se refera la tot ceea ce se intampla in cadrul unei firma sau a unui department. Ele spun ce sa faci, cum sa faci, inclusiv cum sa te imbraci. Cei care au dificultati in aplicarea procedurilor pot apela la coaching pentru a descoperi de ce le este dificil sa le aplice. Managerul coach este cel care poate ajuta angajatul in insusirea procedurilor si in stabilirea unei legaturi inter-personale ce se inscrie in zona de leadership.


Mastile profesionale le vad ca niste roluri pe care le indeplinesti in cadrul activitatilor care iti revin la serviciu. Ele trebuie identificate, descrise si asumate. Daca discutia cu managerul coach nu este suficienta, lucrul cu un coach te poate clarifica in ceea ce ai de facut, respectiv ce ar trebui sa schimbi din tiparele personale de functionare pentru a face fata cu brio sarcinilor de serviciu.



Indemnul de a apela la un coach in diverse situatii de viata/dezvoltare personala se bazeaza pe experienta personala si cea oferita de diversi clienti. Unii ar putea spune ca un mentor este mai bun in situatiile descrise mai sus. Diferenta majora este ca mentorul povesteste despre experienta personala (care se poate ajusta si potrivi sau nu la situatia clientului) iar coachingul ii da posibilitatea clientului sa isi asume si sa execute propria schimbare, lucru care este de durata si asigura succesul viitoarele actiuni.

0 views
  • w-facebook
  • LinkedIn Social Icon