Search
  • nicenache

Ne putem imbunatati relatiile cu ceilalti, folosind modelul “Eu sunt OK, tu esti OK”?

Ai observat ca uneori ‘incasezi’ o reactie negativa de la oameni, cand ‘in mod normal’ spui sau faci ceva? Evident, te intrebi de ce sau daca anumite relatii par a fi mai dificile din motive la care nu ai contribuit.


Fie ca ai auzit sau nu despre Analiza Tranzactionala, acest model psihologic descrie intr-un mod interesant si corect cum majoritatea interactiunilor umane par sa se bazeze pe un ‘trio’ de relatii de putere.

Analiza Tranzactionala spune ca exista trei ‘moduri’ in care

sinele fiecaruia dintre noi poate exista si actiona de mii de ori in fiecare zi: copil, parinte si adult. Aceste moduri nu trebuie confundate cu varsta caci si copiii se pot manifesta ca ‘adult’ sau ‘parinte’. Sau adulti care se comporta ca niste copii scapati de controlul parintilor. Oricum, nu imi propun aici sa explic modelul AT aici. Vreau sa arat altceva.


Aceste trei ‘moduri’ de interactiune au cai tipice de manifestare, precum si fiecare cu celalalt, creind dezechilibru, cu exceptia unei singure manifestari (a trei din lista). Acestea sunt:

Eu nu sunt OK, tu esti OK – ‘copil’ cu ‘parinte’

Eu sunt OK, tu nu esti OK – ‘parinte’ cu ‘copil’

Eu sunt OK, tu esti OK – ‘adult’ cu ‘adult’


Prima experienta umana a fiecaruia dintre noi este dinamica ‘parinte-copil’. Nu este o relatie echilibrata, deoarece o parte are toata puterea, cealalta parte nu are nimic. Modul in care aceasta situatie este ‘manuita’ are o influenta majora asupra dezvoltarii copilului si a modului in care acesta isi construieste intelegerea asupra starii de copil si a starii de parinte.

Care sunt diferentele dintre starea de ‘adult’ si cea de ‘parinte’? Parintele este intr-o pozitie de putere, are cunostinte si abilitati, are control, isi asuma responsabilitati. In contrast, ‘adultul’ este intr-o pozitie de egalitate. Se recunoaste ca suntem cu totii in aceeasi barca, nimeni nu este mai bun decat celalalt. ‘Adultul’ nu incearca sa faca lucrurile sa mearga, nici nu insista ca ceilalti sa faca acest lucru. El este cooperant.


Se poate sa fi observat, la tine dar si la ceilalti, ca ‘parintele’ si ‘copilul’ par uneori sa preia modul ‘adult’ intr-o maniera nepotrivita si deranjanta. Gandeste-te la oamenii care, in anumite circumstante, simt deodata ca sunt responsabili si dau ordine tuturor. Sau, din contra, actioneaza ca si cum nu-si pot asuma nicio responsabilitate.


Analiza Tranzactionala explica aceste situatii ca operatii ‘script automat’. Experienta noastra de viata ne-a determinat sa dezvoltam anumite raspunsuri automate in situatii particulare – in special cele pe care ni le amintim puternic, chiar daca nu o facem in mod constient, pentru ca in perioade anterioare le-am folosit ca cea mai buna metoda de a trece in modul ‘copil’ sau ‘parinte’.


Daca esti in modul ‘copil’, scriptul tau de operare este ‘Eu nu sunt OK, tu esti OK’. Adica puterea este de partea cealalta si te relationezi cu cealalta persoana ca si cum aceasta ar fi in modul ‘parinte’. Desigur, cealalta persoana poate fi sau nu in modul ‘parinte’, dar este irelevant deoarece o tratezi ca si cum ar fi. Vrei ca cealalta persoana sa rezolve treburi. Suna cunoscut?

Invers, daca esti in modul ‘parinte’, scriptul tau este ‘Eu sunt OK, tu nu esti OK’. Asta este, tu soliciti toata puterea pentru tine si actionezi ca si cum cealalta persoana nu are deloc, tratand-o ca si cum ar fi in modul ‘copil’. Asta iti da senzatia ca tu ai un drept, o datorie sa ai grija de lucruri si sa dai ordine sau sfaturi.


Este destul de clar ca exista situatii cand este bine sa le cerem celorlalti sa rezolve lucruri si sunt situatii cand trebuie sa iti asumi responsabilitatea si sa oferi sfaturi. Asa ca este bine de remarcat ca nici modul ‘copil’ si nici modul ‘parinte’ nu sunt gresite. Insa viata ar fi mai usoara daca modul ‘adult’ nu ar fi asumat la timpul nepotrivit de catre un script automat. Poti preveni acest lucru.


Intr-o sedinta de coaching (ma refer aici la un proces de coaching/transformare care poate solicita cateva sedinte de coaching), poti identifica aceste moduri de functionare, gasi semnele cand esti in oricare dintre aceste moduri si sa faci trecerea, constient in modul ‘Eu sunt OK, tu esti OK’. Ce poate fi mai placut decat sa te simti bine si sa ti se confirme ca si cealalta persoana se simte bine datorita tie?


Cateva efecte secundare acestui transfer/trecere in modul ‘Eu sunt OK, tu esti OK’ apar de obicei spontan si imediat:

· Te simti mult mai integrat si centrat in propria persoana

· Stima de sine creste si in egala masura il apreciezi pe celalalt

· Interactiunea cu ceilalti incepe sa functioneze mult mai bine

· Devii constient de modul in care vei alege sa raspunzi celorlalti

· Traiesti mult mai multumit de viata ta

29 views
  • w-facebook
  • LinkedIn Social Icon