Search
  • nicenache

OBIECTIVELE IN COACHING – O NECESITATE SAU NU?

Un punct obligatoriu in sedinta de coaching este stabilirea unui/unor obiective. De ce? Pentru ca vom sti astfel, coach si client incotro ne indreptam in discutia noastra. Intalnirea lui Alice (in tara minunilor) cu motanul din Cheshire a devenit déjà un cliseu… ‘daca nu stii unde vrei sa mergi, poti ajunge oriunde’, in sensul ca destinatia la care s-ar putea sa ajungi nu este cea pe care ti-o doresti. Asa ca te hotarasti unde vrei sa mergi. Ce comportament vrei sa schimbi. Care este performanta pe care vrei sa o atingi.


Obiectivul poate fi pentru sedinta de coaching in care participi sau poate fi pentru un numar de sedinte, obiectivul fiind ‘spart’ in obiective mai mici, pentru fiecare sedinta. Pe scurt, obiectivul, ca sa fie obiectiv are nevoie sa fie SMART, adica sa fie specific, masurabil, adaptabil/acceptat, realist si incadrat in timp. Care este deosebirea dintre un obiectiv si un scop? Intreb acest lucru pentru ca in vorbirea curenta, cuvantul ‘scop’ apare destul de des,

inlocuind cuvantul ‘obiectiv’. Scopul este vag, de exemplu ‘la vara voi merge la mare’. Obiectivul declara respectand SMART ‘voi merge in concediu cu familia, in perioada 01 – 14 iulie vara asta, la Mamaia, hotel Perla, cu masina si vreau sa cheltuiesc maxim…’. De aceea, poti spune ulterior daca ti-ai atins obiectivul, pentru ca il poti masura, fata de un scop vag.


Stabilirea unui obiectiv pentru sedinta de coaching nu consuma prea mult timp, lasand spatiu pentru discutiile de substanta. Cand este vorba de un obiectiv de viata, poti sa lucrezi la el si cateva saptamani, pana ce esti sigur ca este SMART si ai toate resursele necesare si hotararea de a-l atinge (A/acceptat inseamna ca esti decis si vrei sa il atingi; inseamna resursele umane; daca nu exista in SMART, nu realizezi nimic).


Atunci cand ne stabilim obiectivul, cateva elemente ne pot ajuta dar si impiedica sa ne gandim la un obiectiv SMART. Acestea sunt descrise in continuare si nu sunt prezentate exhaustiv, doar cele mai frecvente:

· Ne facem griji pentru lucruri pe care le-am pierdut déjà (tindem să simțim pierderea mult mai puternic decât câștigul).

· Previzionăm incorect șansele noastre în viitor (punem prea mult accent pe evenimente trecute și facem confuzie între amintiri și felul în care funcționează de fapt lumea).

· Ne înconjurăm cu informații care se „potrivesc” credințelor noastre (ne plac oamenii care gândesc ca noi, dorim să ni se confirme ceea ce știm deja).

· Facem confuzie între criteriile de seleție și rezultate (dorința de a obține rezultate cât mai repede ne face să le confundăm cu criteriile de selecție).

· Ne găsim motive pentru cumpărături pe care nu le dorim (Sd.Stockholm) (după ce am cumpărat, căutăm calități inexistente ale achiziției pentru a justifica decizia de cumpărare).

· Decizionăm pe baza efectului de ancorare, atunci când nu știm ce vrem (ne concentrăm pe un anumit lucru și îl comparăm cu alte opțiuni, observând diferențele mai mult decât valoarea fiecărei opțiuni în parte).

· Ne bazăm mai mult pe memorie decât pe fapte (amintirile sunt ale noastre, le iubim ca pe copiii noștri).

· Dăm prea mare importanță stereotipurilor proprii (stereotipurile sunt structuri mentale pe baza cărora funcționăm și le considerăm un „dat” care ne definește, la care nu putem renunța).


Cateva efecte psihologice care ne controlează acțiunile si care vor aparea in timpul scrierii si realizarii obiectivului pe care este bine sa le stim si sa le folosim judicios sau ne ferim de ele:

· Efectul Pratfall -Șansele să fii plăcut de către ceilalți, cresc dacă nu ești „perfect” (pratfall –întâmplare umilitoare; a cădea în fund).

· Efectul Pygmalion –Așteptările mai mari atrag performanțe mai bune.

· Paradoxul alegerii –Cu cât avem mai multe opțiuni, șansele de a fi mulțumiți de decizia luată scad.

· Efectul Spotlight –Greșelile tale nu sunt remarcate atât de mult, pe cât crezi (spotlight –atenție publică).

· Efectul Bystander –Cu cât sunt mai mulți oameni care văd o persoană care are nevoie de ajutor, cu atât scad șansele de a primi ajutor (de aceea este bine sa ceri ajutor).

· Efectul Concentrării –Oamenii acordă prea multă importanță unui singur aspect al unui eveniment și trec cu vederea alți factori.


Ce decurge de aici:

•Stabilim obiective realiste (le pot realiza, am tot ce îmi trebuie –knowhow, resurse, timp, etc.), ținând minte efectul Pygmalion.

•Stabilim numărul de obiective pentru care avem resursele necesare.

•Ținem minte efectul Bystander, apelând specific la ajutor, atunci când este necesar

•Ieșim din zona de confort personal.

•Planificăm o întâlnire cu propria persoană în care să ne clarificăm ce vrem să facem cu noi înșine.

•Stabilirea obiectivelor personale este un proces sugerat cu toată puterea.

•Stabilirea obiectivelor fără planificarea realizării lor, a monitorizării realizării și a evaluării rezultatelor este un exercițiu pur intelectual. Asa ca, la treaba!

•Stabilirea obiectivelor personale are efecte vizibile asupra creșterii stimei de sine.

•„Prima dată este greu, după aceea începe să placă!„

10 views
  • w-facebook
  • LinkedIn Social Icon